Una campagna di
Natalia PazzagliaContattiInserisci il tuo indirizzo email: ti invieremo una nuova password, che potrai cambiare dopo il primo accesso.
Controlla la tua casella email: ti abbiamo inviato un messaggio con la tua nuova password.
Potrai modificarla una volta effettuato il login.
Il tuo contributo servirà a sostenere un progetto ambizioso. Scegli la ricompensa o la somma con cui vuoi sostenerlo e seleziona il metodo di pagamento che preferisci tra quelli disponibili. Ti ricordiamo che il progettista è il responsabile della campagna e dell'adempimento delle promesse fatte ai sostenitori; sarà sua premura informarti circa come verranno gestiti i fondi raccolti, anche se l'obiettivo non sarà stato completamente raggiunto. Le ricompense promesse sono comunque garantite dall’autore.
È iniziato tutto quando ho smesso di serbare queste cose nel mio cuore e, continuando a portare una gonna corta, ho iniziato a parlare di Dio. Tutto passa, mi dicevano. Eppure io seguitavo a discutere di fede con chi indovinava la mia nostalgia. Cos’è credere?
Me lo domando sempre quando torno a casa e ripenso a tutte le mie partenze e a quei finti amori. Me lo domando quando scrivo e provo a far parlare persone di cui non si sente la voce. Me lo domando quando penso a dove vanno i morti, e una risposta priva di dubbi non ce l’ho.
Tu quando guardi il cielo come ti senti? Io sento che la mia fede è sia roccia che mare. Resiste perché ho incontrato un amore tanto grande, che ritrovo sempre quando lo cerco da silenzio a silenzio. Anche quando devo assecondare le onde, anche quando sembra che nessuno ascolti, anche quando il mio corpo è molto più forte delle mie certezze. È la mia storia che mi fa scegliere di non cadere.
Questa è la domanda al centro de “La fede degli altri”, un progetto nato per parlare di fede e spiritualità attraverso interviste a credenti e non credenti, cristiani e di altre fedi. C’è chi dice che la fede sia necessaria, chi ci è cresciuto senza farci caso e chi è fiero di non credere. Alcuni pensano che l’esistenza sia un fatto ovvio, altri guardano alla vita come a un punto di domanda, senza smettere di cercare risposte. Qualcuno crede che una dimensione non basti e ha scelto di affidarsi senza rinunciare alla razionalità. Qualcun’ altro nella fede ha accettato la sofferenza ma dice di aver finalmente vinto la paura.
Farò sessanta interviste a giornalisti, scrittori, docenti, filosofi, monaci zen, sceneggiatori, sacerdoti, imprenditori, artisti, suore, imam, domandando cosa sia la fede per loro. Tra gli intervistati ci saranno i giornalisti Ezio Mauro e Domenico Quirico, la teologa Simona Segoloni, i filosofi Stefano Semplici e Nicla Vassallo, la sociologa Chiara Saraceno, un alto referente del Vaticano e gli scrittori Davide Longo e Paolo di Paolo. Ho iniziato a lavorare sul progetto quattro mesi fa, ed ora ho bisogno di un aiuto per arrivare a completare le interviste che ho in programma.
“La fede degli altri” è un progetto di scrittura giornalistico-narrativo. Per la delicatezza del tema ho deciso di incontrare di persona ciascuno degli intervistati. Il colloquio viene registrato e, sulla base di questo, scrivo un testo in cui scompaiono le domande e resta solo la voce della persona con la quale ho parlato, con cui concordo la versione finale. Si tratta quindi di una raccolta di brani, tutti scritti in prima persona come se fosse direttemente l’intervistato/a a parlare, in un insieme di voci per raccontare, da tanti punti di vista, cosa significhi (o non significhi) la fede. Estratti delle prime interviste sono pubblicati settimanalmente sulla pagina Facebook La fede degli altri.
Questo progetto nasce per parlare dei tanti significati che la fede può avere. Che si tratti di una monaca zen, di un ateo, di una suora di clausura, di una donna musulmana, di una teologa femminista o di un agnostico, ognuno condividerà la sua visione (o non visione) della fede.
È un tema sul quale mi interrogo da più di dieci anni, da quel viaggio in Costa d'Avorio fatto dopo il mio primo anno di scienze politiche. Tornata a casa ho sentito la necessità di capire cosa fosse la fede per me, quella stessa fede che, l’avevo visto in Africa, per tante persone è il fulcro della vita. Cattolica e praticante, ho deciso di fare una settimana di silenzio con gli esercizi spirituali dei padri gesuiti. Da allora la mia fede si è approfondita e rinforzata, in un percorso di meditazione e ricerca interiore. Tante volte mi sono state fatte domande sulla fede da persone che si meravigliavano vedendomi partire zaino in spalla per la Cambogia e poi dedicare ogni giorno venti minuti alla preghiera, senza smettere di andare a ballare, senza rinunciare alle punte dei capelli blu, senza dimenticare i miei sogni, che mi hanno portato, dopo un percorso in cooperazione internazionale, al giornalismo.
Per il crowdfunding abbiamo 60 giorni di tempo. Vorrei completare le sessanta interviste entro febbraio 2018, continuando parallelamente la scrittura dei testi. Qualche editore interessato a pubblicare il lavoro c’è già. Si tratta, una volta raccolto tutto il materiale, di scegliere l’offerta migliore, in termini di obiettività rispetto al tema e di distribuzione.
Le spese di questo progetto sono legate a cinque voci:
Trasferte. Ovvero le spese di viaggio per andare a fare le 60 interviste di persona. Dovrò andare a Roma, Milano, Brescia, Bergamo, Perugia, Vicenza, Orvieto. Oltre che Torino, dove vivo. Per questa voce ho calcolato 900 euro.
Editing. Per il lavoro di editing sui 60 testi mi servirò dell’aiuto di un editor professionista, per una spesa di circa 600 euro.
Audio, video e pagina Facebook. Si tratta delle spese per le riprese audio delle interviste e per i piccoli video della pagina Facebook. Spesa: 400 euro.
Sito internet. Vorrei creare un sito internet per presentare il progetto e i materiali raccolti. Spesa: 900 euro.
Borsa di studio per la scrittura dei testi. Ho pensato ad una piccola borsa di studio di 700 euro per le 420 ore di lavoro stimate. Per ciascuna delle interviste, infatti, ho calcolato di impiegare circa sette ore di lavoro, così suddiviso:
Una piccola nota:
Dal totale raccolto andranno recuperate le spese per le commissioni di Produzioni Dal Basso (5%) e PayPal (3%) e le spese per la produzione e l'invio delle ricompense (circa 15%).
Un grande ringraziamento per avermi aiutato nella creazione di questa campagna a Davide Luchino Orlando Manfredi, Lia Volpatti e Alessandro Furbatto. Grazie per aver letto questa pagina e per il supporto che vorrai dare al progetto!
Natalia
Grazie a tutti coloro che stanno supportando il progetto :
Maria Vittoria Ovidi
Adele Cassina
Simone Savoldelli
Massimo Barberi
Lia Volpatti
Anke Kessler
Eugenio La Mesa
Maria Cristina Bertasso
Sandro Sapora
Eric Minetto
Michele Becce
Daniela Battaglini
Giulia Perona
Florence Maher
Diego Breccia
Francesca Banella
Lino di Marcantonio
Paolo Nascimbeni
Linda Dell'Uomo Reid
Pina Palozzi
Matteo Russo
Giulia Venanzi
Valentina Barp
Tiziana Fanelli
Leonardo di Russo
Anthea Sanna
Francesca Segna
Maria Chiara Spera
Elisa Bellino
Benedetta Petroni
Marianna Meriani
Paola Brizi
Davide Rossi
Eleonora Morini
Naomi Martin
Maria Chiara Funaro
Vallì Pelizzaro
Franco Toniolo
Eleonora Ciucci
Achille e Gioconda Pepe
Francesca Ferrari
Piera Pepe
Tommaso Radice
Enrico Sabatini
Beatrice Mocetti
Lenka Kernerova
Ornella di Rosa-Rademakers
Giulia Baravelli
Clara Sandberg
Giulia Emiliozzi
Antonella delli Gatti
Francesca Deane
Daniela Ferrante
Damiano Ricceri
Eliana Maglio
Nicola Gandolfi
Alberto de Biasi
Barbara Trimarchi
It all begun when I stopped storing this matter in my heart and I started talking about God. 'Everything passes', they told me. Yet I kept discussing faith while wearing a short skirt. questioning those who guessed my nostalgia.
What does believing mean? I ask myself when I come back home and I think of all my departures and ended loves, when I write, trying to give voice to the others, when I think about what death mean and I can’t find a doubtless answer.
How do you feel when you look at the sky? What I feel is that my faith is both rock and sea. It resists because of the big love I found, that comes back to me every time I seek for it in silence. Even when I have to surrender to the waves, even when apparently nobody is listening, even when my body is way stronger than my own certainties. It’s my story that makes me choose not to fall.
This is the question on which “The faith of the others” focusses. This project is born to talk about faith and spirituality through interviews with believers and non-believers, Christians and people of different religions. Some people sustain that faith is not necessary; others grew up with it without even noticing it. Some others proudly don’t believe. There are those who think that existence is obvious; others feel life as a question mark, constantly looking for answers. Some people can’t believe that one dimension is enough, others overcame their certainties through faith, thus claiming their fear to be finally over.
I will complete 60 interviews, travelling around Italy to talk with journalists, authors, professors, philosophers, zen monks, screenwriters, priests, entrepreneurs, artists, nuns, imams, asking what faith means for them. the meaning of faith. Among others I will interview the journalists Ezio Mauro and Domenico Quirico, theologian Simona Segoloni, philosophers Stefano Semplici and Nicla Vassallo, sociologist, Chiara Saraceno, a high representative of the Vatican and the authors Davide Longo and Paolo di Paolo. I started working on this project four months ago, and now I need some support to complete the 60 interviews I planned.
“The faith of the others” is a journalistic-narrative writing project. To respect the authenticity and delicacy of this topic, I decided to meet in person every interviewee. Each interview is recorded, as a base to compose a text, where only the voice of the interviewee is present, as a personal reflection on the topic. Every text is written in the first person, as it directly came from the interviewee. No questions from my part will appear. The final output will be a collection of short stories, a series of voices that will explain from different points what faith mean in the life of each speaker. Extracts from the first interviews are weekly posted on the Facebook page La fede degli altri.
The aim of this project is to show the different meanings that faith can have. From a female zen monk to an atheist, from a Catholic nun to a Muslim woman, from a feminist theologian to an agnostic, every interviewee will share his/her vision about faith.
It all begun ten years ago, during a trip to Ivory Coast, after the first year of my Bsc in Politics. When I got back home, I felt the need to understand what faith meant to me. I wanted to personally answer to the question that, as I had experienced in Africa, is for many people the fulcrum of life. Being a Catholic and churchgoer, I tried to better understand my own belief. Since then my faith became much more profound and personal, thanks to a journey through meditation and spiritual search.Over the years, many people have asked me questions about my faith. They have wandered about it while hearing of my backpacking trips to South East Asia, surprised of my daily twenty-minute sessions of prayer, my love for dancing, my blue-dyed hair and my dream to make things change, which first led me to international cooperation and now to journalism.
We have 60 days of time for this crowdfunding campaign. I would like to complete the planned sixty interviews by February 2018, continuing in the meantime the writing of the short stories. Some publishers already showed their interest in the project. Once completed the interviews, I will select the best publishing offer, according to its objectivity with respect to the matter, and its range of distribution.
The cost of the project is the related to the following five entries:
Travel costs. Expenses for travelling to Rome, Milan, Brescia, Bergamo, Perugia, Vicenza, Orvieto, in order to meet the 60 interviewees. Total cost: 900 Euros.
Editing. Cost of the professional editing of the 60 texts created from the interviews. Total cost: 600 Euros.
Audio and video material, Facebook page. These costs are related to the audio recording of the interviews and to the production of video contents for the Facebook page. Total cost: 400 Euros.
Website. I would like to create a website to present the project and the produced contents. Cost: 900 Euros.
Writing grant. For the estimated 420 hours of writing work I would like to ask a small grant of 700 Euros. For the elaboration of each interview I will need about seven hours of work, consisting in:
A small note:
The total harvested funding will also cover the costs of Paypal (3%) and Produzioni Dal Basso commissions (5%) as well as the production and shipment of the rewards (about 15%).
Rewards:
Below the descriptions of the rewards you will receive if you back this campaign. In order to choose one of them, click on the items in the right-hand column (in Italian language, but English explanations below;)
5 Euros: Thank you!
Your name will appear among those of the project supporters (on this campaign page , on the Facebook page and on the official website).
10 Euros: Thank you and pdf interview
You will receive by email the text based of one of the interviews. Your name will appear among those of the project supporters (on this campaign page , on the Facebook page and on the official website).
25 Euros: Personalized postcard, two printed interviews and thanks!
I will send you by post a customised postcard, with a sentence from one of the interviews, as well as two printed texts based on 2 interviews. Your name will appear among those of the project supporters (on the campaign page “The faith of the others”, on the Facebook page and on the official website).
50 Euros: A booklet of five interviews, personalized postcard and thanks!
I will send you by post a booklet of five texts from 5 interviews (to be selected among the already available ones; whose extracts can be seen on the Facebook page) and a postcard with personal inscription. Your name will appear among the project supporters.
100 Euros: “The Faith of the others” in a hand-decorated booklet and thanks!
I will send you by post a booklet with ten interviews (in Italian), with hand-made decorations and drawings (as the ones you can see on the Facebook page). Your name will also appear among project supporters.
250 euro Workshop about “The Faith of the Others” or "Tell me your faith"
I will held for you an event to present the project, explaining the phases of its development and the applied methodology. You will also receive by post a booklet of seven interviews, and your name will appear among the project supporters.
Or
Tell me your faith: We will organise three meetings (in person, by phone or via Skype), so that you will be able to tell your story, and I can help you in the writing process. Additionally you will receive a booklet of seven interviews, and your name will appear among the project supporters.
500 Euros: A journalistic-narrative project
You liked the methodology of “The faith of the others” and you would like to apply it to a different area?
We will draft together a journalistic-narrative project concerning the matter you are interested in, and I will help you in its development. Additionally you will receive a booklet of seven interviews, and your name will appear among the project supporters.
A special thanks for the creation of this campaign to Davide Luchino, Orlando Manfredi, Lia Volpatti e Alessandro Furbatto. Thank you very much for your interest and support to the project.
Natalia
Thank you very much to all backers:
Maria Vittoria Ovidi
Adele Cassina
Simone Savoldelli
Massimo Barberi
Lia Volpatti
Anke Kessler
Eugenio La Mesa
Maria Cristina Bertasso
Sandro Sapora
Eric Minetto
Michele Becce
Daniela Battaglini
Giulia Perona
Florence Maher
Diego Breccia
Francesca Banella
Lino di Marcantonio
Paolo Nascimbeni
Linda Dell'Uomo Reid
Pina Palozzi
Matteo Russo
Giulia Venanzi
Valentina Barp
Tiziana Fanelli
Leonardo di Russo
Anthea Sanna
Francesca Segna
Maria Chiara Spera
Elisa Bellino
Benedetta Petroni
Marianna Meriani
Paola Brizi
Davide Rossi
Eleonora Morini
Naomi Martin
Maria Chiara Funaro
Vallì Pelizzaro
Franco Toniolo
Eleonora Ciucci
Achille e Gioconda Pepe
Francesca Ferrari
Piera Pepe
Tommaso Radice
Enrico Sabatini
Beatrice Mocetti
Lenka Kernerova
Ornella di Rosa-Rademakers
Giulia Baravelli
Clara Sandberg
Giulia Emiliozzi
Antonella delli Gatti
Francesca Deane
Daniela Ferrante
Damiano Ricceri
Eliana Maglio
Nicola Gandolfi
Alberto de Biasi
Barbara Trimarchi
L’accesso alla gallery è riservato ai sostenitori del progetto.
Commenti (8)